Verzuimverzekering

Waarom een verzuimverzekering?

Heb jij personeel in dienst? Dan is het een goed idee om een verzuimverzekering af te sluiten. Je wilt natuurlijk geen enorme financiële gevolgen als je werknemer (langdurig) ziek wordt. De kosten van een zieke werknemer lopen namelijk al gauw op. Daar moet je als ondernemer natuurlijk niet aan denken. Een verzuimverzekering neemt die zorg van je over.

Als je een eigen bedrijf hebt met personeel, zijn die medewerkers erg belangrijk voor je. Zij zorgen er immers samen met jou voor dat je blijft draaien. Elke werknemer heeft een eigen taak en is waarschijnlijk een belangrijke schakel voor het reilen en zeilen in je bedrijf. Het is dan ook heel vervelend als een werknemer ziek wordt: een schakel in het bedrijf valt dan, al niet tijdelijk, uit. Ziekte, mentale klachten, de gevolgen van een ongeluk of een andere reden voor verzuim van het personeelslid is vervelend voor diegene zelf, maar ook voor de andere werknemers én de werkgever. Ander personeel moet de taken van de zieke werknemer overnemen, wat kan resulteren in hogere kosten. Daarbij moet de werkgever een bepaald percentage van het loon doorbetalen aan de zieke werknemer. Die kosten kunnen hoog oplopen.

 

Als werkgever verplicht doorbetalen bij ziekte werknemer

Een werkgever is bij de wet verplicht op maximaal twee jaar lang het salaris van een zieke werknemer door te betalen. Dat gaat meestal om een bedrag dat zeventig procent van het loon bedraagt, maar in bepaalde cao’s kan ook zijn vastgelegd dat dit bedrag nog hoger is. Mocht de zieke werknemer ook kosten maken voor eventuele begeleiding of een re-integratie op het werk, dan moet de baas deze kosten ook betalen. Je kunt je voorstellen dat deze kosten hoog kunnen oplopen, en dus voor heel wat financiële problemen kunnen zorgen. Een goede samenwerking tussen verzekeraar en arbodienst kan ook deze financiële last (deels) wegnemen.

 

In het kort: dit is een verzuimverzekering

Met een verzuimverzekering dek je deels de kosten die je krijgt door een zieke werknemer. Dat is dus minimaal zeventig procent van het loon van het personeelslid zijn maar kan oplopen tot 100%. Hiermee heb je een verzekering voor werknemers die langdurig thuis komen te zitten door een nare ziekte, de gevolgen van een ongeval of zaken als een burnout. Met een verzuimverzekering dek je dus een groot (financieel) risico binnen je bedrijf, en dat is wel zo’n fijn gevoel.

 

Wat kost een verzuimverzekering?

De premie voor een verzuimverzekering, of dat nou een conventionele verzuimverzekering is of een stop-loss verzuimverzekering is afhankelijk van een aantal zaken. Loonsom, leeftijd van de te verzekeren medewerkers, werkzaamheden, het gemiddelde ziekteverzuim en dekking bepalen uiteindelijk de premie. Soms zijn de premieverschillen tussen verzekeraars groot, des te meer reden om te vergelijken. Van ons krijgt u minimaal 3 onafhankelijke offertes te zien.

 

Waarom advies van H&R Verzekeringen?

Welke verzuimverzekering het beste bij jouw bedrijf past, hangt dus van verschillende zaken af. Heb jij een groot of een klein bedrijf? Hoe zit het met je liquide middelen? Hoe vaak zijn je werknemers gemiddeld ziek? En wat doe je eigenlijk zelf als werkgever om uitval binnen je bedrijf te bestrijden? Dit zijn allemaal vragen die jij eens moet uitzoeken als je op zoek gaat naar een passende verzuimverzekering voor jouw bedrijf. We snappen dat dit best ingewikkeld kan zijn. Van ons krijg je inzicht in jouw situatie en een onafhankelijk advies. Het advies H&R verzekeringen is vrijblijvend, jij bepaald uiteindelijk wat je waar gaat regelen. Wij zijn je graag van dienst!

verzuimverzekering-offerte-bedrijven
verzuimverzekering-werkplek-desktop